Scholenproject
“Red de vlinder en de bij”
jaargang 2019
Inleiding:
In 2016 is de Natuur- en vogelwerkgroep “de Grutto” - als voorloper op NEOL (Natuureducatie op Locatie) - op een aantal scholen in de gemeente Dinkelland met het scholenproject "Red de vlinder en de bij" gestart. Sindsdien hebben zich telkenjare steeds meer scholen aan dit project geconformeerd. Het afgelopen jaar zijn we op 13 locaties actief geweest, waarbij door de schooljeugd ruim 10.000 m2 grond bloemrijk werd gemaakt. Het doel van het project was en is nog steeds tweeledig, namelijk: a. de jeugd via scholen in contact brengen met de natuur en b. de natuur (nuttige insecten i.v.m. bestuiving) een extra steuntje in de rug te geven. Dit alles in het licht van de steeds verder afbrokkelende biodiversiteit. De aandacht voor vlinders en bijen en niet in de laatste plaats insectenetende vogels, zit de laatste jaren gelukkig weer een beetje in de lift. Dat is ook hard nodig, omdat veel kruidenrijke bermen en weilanden, ruige overhoekjes, houtwallen etc. de afgelopen decennia volledig uit ons landschap zijn verdwenen. Daarmee is ook veel van de streekeigenheid van (Noordoost) Twente verloren gegaan. |
Vrijwilligers
Op een speciale voorlichtingsavond voor vrijwilligers hebben zich - na de nodige uitleg - ook in 2019 weer voldoende vrijwilligers (natuurcoaches) aangemeld om de kinderen te begeleiden bij zowel het inzaaien van bloemenmengsels, als de uitvoering van de praktijkopdracht. Daarnaast hebben ook een viertal NEOL projectgroepleden, enkele ouders / grootouders, buurtbewoners en een aantal leden van de Vogelwerkgroep Heemkunde Ootmarsum, als wel de Stichting Vogelwerkgroep Geesteren (SVG) geholpen bij het welslagen van het project. Al met al hebben hier ruim 30 personen (lees: vrijwilligers) aan deelgenomen. |
Deelname scholen:
Deelname vond plaats door 11 basisscholen in zowel de gemeente Dinkelland als in de gemeente Tubbergen. De Heilig Hartschool in Fleringen heeft zich, net als in 2018, laten vertegenwoordigen door Jong Nederland, afdeling Fleringen. De keuze van de groepen, dan wel de leeftijdscategorie, is bepaald i.o.m. de schooldirectie en jeugdbegeleiders. Aan het scholenproject hebben maar liefst 309 kinderen en 15 leerkrachten meegedaan. Het project vond plaats in de periode van 05 april tot en met 11 juli 2019. Het een en ander wordt verduidelijkt in onderstaand overzicht. |
Voorlichting in de klas:
Voorafgaand aan het inzaaien werd in elke klas een projectpresentatie verzorgd over het hoe, het wat en de noodzaak van het project, passend bij de thematiek “Lerend ervaren”. Bij alle scholen, die mee hebben gedaan, is dezelfde methodiek toegepast. In veel gevallen waren de kinderen door de leerkrachten. goed voorbereid in de klas. De interactie met zowel de kinderen als de leerkrachten over de vlinder en de bij verliep uitstekend. De betekenis van het woord biodiversiteit kennen ze nu allemaal en ook weten ze haarfijn te vertellen hoe belangrijk de bestuivende insecten zijn voor ons voedsel. Er was bij de jeugd als steeds veel enthousiasme te bespeuren. De meesten wilden dan ook meteen buiten aan de slag. Een groot deel van de kinderen van basisschool ’n Boaken in Agelo deed al voor de 3e keer mee. Voor hen bleek uitleg op school daarom niet noodzakelijk. Ook bij de allerkleinsten (5 / 6 jaar) van Jong Nederland hebben we hiervan afgezien. Tijdens de presentatie in Reutum zag een staartmees z’n eigen spiegelbeeld als rivaal in de ruit van het klaslokaal.
Voorafgaand aan het inzaaien werd in elke klas een projectpresentatie verzorgd over het hoe, het wat en de noodzaak van het project, passend bij de thematiek “Lerend ervaren”. Bij alle scholen, die mee hebben gedaan, is dezelfde methodiek toegepast. In veel gevallen waren de kinderen door de leerkrachten. goed voorbereid in de klas. De interactie met zowel de kinderen als de leerkrachten over de vlinder en de bij verliep uitstekend. De betekenis van het woord biodiversiteit kennen ze nu allemaal en ook weten ze haarfijn te vertellen hoe belangrijk de bestuivende insecten zijn voor ons voedsel. Er was bij de jeugd als steeds veel enthousiasme te bespeuren. De meesten wilden dan ook meteen buiten aan de slag. Een groot deel van de kinderen van basisschool ’n Boaken in Agelo deed al voor de 3e keer mee. Voor hen bleek uitleg op school daarom niet noodzakelijk. Ook bij de allerkleinsten (5 / 6 jaar) van Jong Nederland hebben we hiervan afgezien. Tijdens de presentatie in Reutum zag een staartmees z’n eigen spiegelbeeld als rivaal in de ruit van het klaslokaal.
Inzaailocaties:
Dankzij de gemeenten Dinkelland en Tubbergen, het Waterschap Vechtstromen en een aantal particulieren, gerelateerd aan de agrarische sector, waren er ook in 2019 wederom voor iedere school één of meerdere inzaaistroken beschikbaar. Deze zijn door Noaberkracht, door loonwerkers (in opdracht van het Waterschap) en door een drietal landbouwers zaaiklaar gemaakt. Er is inmiddels sprake van een routinematige aanpak. Bij de keuze van de inzaailocaties is zoveel mogelijk rekening gehouden met de schoolroutes en de schoolomgeving. |
Zaaigoed:
Zowel de gemeente Denekamp als Tubbergen en het Waterschap Vechtstromen stonden het afgelopen jaar opnieuw garant voor de bekostiging en de aanlevering van het zaaigoed (bloemenmengsels voor noodlijdende vlinders, bijen en overige insecten). Daarbij moet worden gedacht aan mengsels met daarin zaaigoed van onder meer: zonnebloem, korenbloem, klaproos, malva, mariadistel, duizendblad, groot kaasjeskruid, wilde cichorei, margriet, vlas, haver, boekweit, komkommerkruid, phacelia, goudsbloem, meerdere klaversoorten, dille, slangenkruid, etc. etc. |
Inzaai-activiteiten:
Na uitleg in de klas vertrok het enthousiaste gezelschap steevast te voet of per fiets met één of meerdere leerkrachten / begeleiders naar de zaaiklaar gemaakte percelen. Hier zaaiden de kinderen onder toeziend oog van natuurcoaches hun eigen "vakken" in. Daarbij werd gebruik gemaakt van zaaibakjes, die niet alleen gevuld waren met bloemzaden, maar ook met wit zand. Bij het uitstrooien kunnen de kinderen dan beter zien waar er al wel en waar nog niet is ingezaaid. Uiteraard werd daarna alles lichtjes ingeharkt. Alle kinderen en begeleiders kregen na afloop als symbolisch dankjewel een appel aangeboden. Dat liet iedereen zich goed smaken. |
Praktijkopdracht:
Na pakweg 10 weken keerden de leerlingen terug op locatie, waarbij ze niet alleen de resultaten van hun inzaaiactiviteiten konden bekijken, maar ook in groepjes van 3 of 4 een praktijkopdracht mochten uitvoeren. Daarbij kregen ze hulp van de aanwezige natuurcoaches. Ook de speciaal voor dit doel ontworpen zoekkaarten werden intensief gebruikt. Uit de beantwoording van het vragenformulier bleek dat de meesten bijzonder goed hadden opgelet in de klas. Er werden dan ook hoge scores behaald. Bij de laatste vraag / opdracht mochten de kinderen alles opzoeken en opschrijven wat op de bewuste locatie met de natuur te maken had. Dat bleek bij nader inzien "een schot in de roos". Er werd van alles gezien en gevonden. Van dode vogels, wegspringende kikkertjes tot over de grond kruipende kevers en allerlei andere insecten. Uiteraard werden ook ingezaaide bloemen op naam gebracht en niet te vergeten bijen, hommels, zweefvliegen, vlinders en overige insecten. Voor alle deelnemertjes was er na afloop steevast ranja. De groepjes, die de beste scores behaalden, ontvingen nadien op school of elders nog een persoonlijk certificaat met als opschrift: “Natuurkanjer van de klas”. Dat gebeurde niet zelden met luid tromgeroffel.
Na pakweg 10 weken keerden de leerlingen terug op locatie, waarbij ze niet alleen de resultaten van hun inzaaiactiviteiten konden bekijken, maar ook in groepjes van 3 of 4 een praktijkopdracht mochten uitvoeren. Daarbij kregen ze hulp van de aanwezige natuurcoaches. Ook de speciaal voor dit doel ontworpen zoekkaarten werden intensief gebruikt. Uit de beantwoording van het vragenformulier bleek dat de meesten bijzonder goed hadden opgelet in de klas. Er werden dan ook hoge scores behaald. Bij de laatste vraag / opdracht mochten de kinderen alles opzoeken en opschrijven wat op de bewuste locatie met de natuur te maken had. Dat bleek bij nader inzien "een schot in de roos". Er werd van alles gezien en gevonden. Van dode vogels, wegspringende kikkertjes tot over de grond kruipende kevers en allerlei andere insecten. Uiteraard werden ook ingezaaide bloemen op naam gebracht en niet te vergeten bijen, hommels, zweefvliegen, vlinders en overige insecten. Voor alle deelnemertjes was er na afloop steevast ranja. De groepjes, die de beste scores behaalden, ontvingen nadien op school of elders nog een persoonlijk certificaat met als opschrift: “Natuurkanjer van de klas”. Dat gebeurde niet zelden met luid tromgeroffel.
Beeldmateriaal:
De presentatie en de uitleg in de klas vond ook in 2019 weer plaats met behulp van een diaserie, die in eigen beheer en met eigen fotomateriaal werd samen gesteld. Op locatie werd - zoals eerder vermeld - gewerkt met gelamineerde zoekkaarten met daarop eveneens speciaal voor dit doel gemaakte foto’s van bloemen, bijen, vlinders, overige insecten en dieren. Tijdens elke activiteit zijn van de ijverige jeugd foto’s gemaakt. Deze zijn nadien beschikbaar gesteld aan de school, de ouders en aan de jeugdgroepen in Fleringen. Deze extra geste werd hooglijk gewaardeerd. In Reutum zijn de activiteiten (met instemming van de school) zowel in de klas als op de inzaailocatie zelfs op film vastgelegd. Dit alles t.b.v. educatieve doeleinden. |
Coördinatie en organisatie:
Voor het vierde achtereenvolgende jaar was de organisatie en coördinatie van het scholenproject in handen van samensteller dezes. Dat hield onder meer in: a. veelvuldige contactlegging en afstemming met grondbezitters, overheden, scholen en vrijwilligers; b. inspelen op de beschikbare mogelijkheden en tijden; c. het meermaals bezoeken van de inzaailocaties i.r.t. het groeiproces; d. . anticiperen op wijzigingen, weersinvloeden e.d.; e. het samenstellen en uitdragen van presentaties etc. etc. Ook is er veel fotografiewerk verricht. Hulp was er gelukkig van diverse andere vrijwilligers. |
Leuke of bijzondere wetenswaardigheden:
|
|
Resultaten:
Geleidelijk begint de aandacht voor het onderwerp zijn vruchten af te werpen. Niet alleen allerlei scholen, maar ook veel particulieren en overheden dragen inmiddels hun steentje bij aan de vergroting van de biodiversiteit. Door de media wordt eveneens met regelmaat aandacht aan zowel het project als aan de natuur geschonken. Kortom; het wordt geleidelijk weer een stuk bloemrijker in Noordoost Twente. Vele hectares stonden tot ver na de vakantie - met dank aan de jeugd, tal van particulieren, landbouwers en overheden - in bloei. Dat is niet alleen mooi om te zien, maar het geeft ook een gevoel van trots. Veel vogels hebben nadien bij de zaadvorming ook nog kunnen profiteren van de stroken. Het is verheugend dat er ook steeds meer particuliere initiatieven te zien zijn. Dat er geleidelijk aan sprake is van meer bewustwording en goodwill, is meer dan prettig om te ervaren. |
Dankwoord:
Omdat het er zoveel zijn en we niemand willen vergeten, wordt volstaan met iedereen, die - op welke wijze dan ook - het afgelopen jaar heeft bijgedragen aan het welslagen van het scholenproject "Red de Vlinder en de bij" hartelijk dank te zeggen. Het is hartverwarmend dat er zoveel mensen wederom hebben meegedaan.
Omdat het er zoveel zijn en we niemand willen vergeten, wordt volstaan met iedereen, die - op welke wijze dan ook - het afgelopen jaar heeft bijgedragen aan het welslagen van het scholenproject "Red de Vlinder en de bij" hartelijk dank te zeggen. Het is hartverwarmend dat er zoveel mensen wederom hebben meegedaan.
Tot slot:
Al enkele jaren achtereen proberen we als Vereniging het goede voorbeeld te geven. Dat doen we niet alleen door de scholen bij dit alles te betrekken, maar ook door samen te werken met andere organisaties in Noordoost Twente. Zo hebben we het afgelopen jaar wederom bemoeienis gehad met het Gebiedscollectief Noordoost Twente. Dit in het kader van agrarisch natuurbeheer (beheer en uitgifte van grote hoeveelheden bloemen- en graanmengsels). Ook is dit jaar samengewerkt met het natuur- en educatief centrum “De Höfte” in Oldenzaal. Hierbij hebben kinderen uit Oldenzaal, Losser en Denekamp op dezelfde dag bloemlinten ingezaaid. Voorts hebben we menige grondbezitter mogen doorverwijzen naar het distributiepunt in de Lutte voor het gratis afhalen van geschikt bloemzaad. Ondanks al deze inspanningen zijn we er echter nog lang niet. We roepen dan ook ieder van u op om mee te (blijven) doen, door bijvoorbeeld tuinen en andere gronden geschikter te maken voor insecten, insectenhotels op te hangen of te plaatsen, als het enigszins kan geen gif te gebruiken en daar waar het kan, brandnetels te laten staan voor de ei-afzet van vlinders Verder zou in het najaar niet al het bladwerk zo maar in de groenbak moeten verdwijnen. Hiermee gaat immers veel nieuw leven verloren. Het is verder te hopen dat er voldoende financiële armslag komt voor de komende jaren om dit dankbare, maar oh zo belangrijke werk te kunnen blijven voortzetten.
Al enkele jaren achtereen proberen we als Vereniging het goede voorbeeld te geven. Dat doen we niet alleen door de scholen bij dit alles te betrekken, maar ook door samen te werken met andere organisaties in Noordoost Twente. Zo hebben we het afgelopen jaar wederom bemoeienis gehad met het Gebiedscollectief Noordoost Twente. Dit in het kader van agrarisch natuurbeheer (beheer en uitgifte van grote hoeveelheden bloemen- en graanmengsels). Ook is dit jaar samengewerkt met het natuur- en educatief centrum “De Höfte” in Oldenzaal. Hierbij hebben kinderen uit Oldenzaal, Losser en Denekamp op dezelfde dag bloemlinten ingezaaid. Voorts hebben we menige grondbezitter mogen doorverwijzen naar het distributiepunt in de Lutte voor het gratis afhalen van geschikt bloemzaad. Ondanks al deze inspanningen zijn we er echter nog lang niet. We roepen dan ook ieder van u op om mee te (blijven) doen, door bijvoorbeeld tuinen en andere gronden geschikter te maken voor insecten, insectenhotels op te hangen of te plaatsen, als het enigszins kan geen gif te gebruiken en daar waar het kan, brandnetels te laten staan voor de ei-afzet van vlinders Verder zou in het najaar niet al het bladwerk zo maar in de groenbak moeten verdwijnen. Hiermee gaat immers veel nieuw leven verloren. Het is verder te hopen dat er voldoende financiële armslag komt voor de komende jaren om dit dankbare, maar oh zo belangrijke werk te kunnen blijven voortzetten.
Samenstelling: Wim Wijering